זהו, חוזרים לרחוב

זהו, חוזרים לרחוב. אחרי הכל, אנחנו לא יכולים לתת לאמריקאים האלה להשאיר לנו אבק, ועם כל הכבוד לקמילה, צריך להראות לעולם מי פה הדפני ליף האמיתית…

זהו, חוזרים לרחוב. גלעד שליט כבר בבית, אבל המתמחים עדיין מקבלים שכר מגוחך, ולמרות הורדת המחירים של תנובה ושטראוס, ההוצאה הממשלתית בישראל על מטרות חברתיות – כמו חינוך ורווחה – עדיין נמוכה משמעותית מרמת ההוצאה של מדינות ה-OECD. ולא, אין לממשלה שום כוונה לשנות כיוון בנושא.

זהו, חוזרים לרחוב. למרות הקריאה הברורה נגד מדיניות ההפרטה של השנים האחרונות, הממשלה ממשיכה לקדם את הפרטת רכבת ישראל, לאשר הקמה של תחנות כוח פרטיות מתוך מטרה להפריט בסופו של דבר את משק החשמל, וברגע הראשון שהם יהיו יכולים, הם יחזירו לחיים את תוכנית ויסקונסין, שמהווה הפרטה של שירות התעסוקה הממשלתי. למרות חוק חינוך חינם, ההוצאה הפרטית על חינוך בישראל הלכה וגדלה בעשור האחרון, מה שאומר שילד שאין להוריו כסף לשלם לשיעורים פרטיים, יישאר כנראה מאחור.

זהו, חוזרים לרחוב. דו"ח טרכטנברג פיספס את כל הדרישות החשובות של המחאה, והתמקד בתיקונים קוסמטיים, כמו הגברת התחרותיות בענף גז הבישול והורדת מכסי מגן על תוצרת חקלאית. בכל מה שקשור לנדל"ן טרכטנברג רואה עין בעין עם נתניהו, ותומך ברעיון הוד"לים שלו, שבסופו של דבר יועיל הרבה יותר לקבלנים ולאנשי הנדל"ן מאשר למישהו מאיתנו. אלא אם כן אתם קבלנים או אנשי נדל"ן. טרכטנברג תומך בהליכי ההפרטה, למרות שהוא משלם מס שפתיים למחאה בצורת דרישה "לדאוג גם אחרי ההפרטה לטיב השירות", ומשתלח בעובדי המגזר הציבורי, בטענה שהם מקבלים יותר מדי שכר. הוא מעדיף להפריט את חברת החשמל, מקורות ורכבת ישראל, כדי שהעובדים יקבלו שכר נמוך יותר, והבעלים הפרטיים של החברות ירשמו רווחי עתק – כמו בחברות הסלולר, בבנקים וכמעט בכל מגזר פעילות אחר במשק. כשרמת שירות הלקוחות של חברת החשמל תידרדר לרמת השירות של סלקום, טרכטנברג יהיה מרוצה.

זהו, חוזרים לרחוב. הממשלה לא מוכנה לפתוח את התקציב לשנת 2012, ככה ששום שינוי מהותי לא צפוי לקרות בשנה הקרובה. משרד האוצר ממשיך לקבוע את המדיניות הכלכלית של המדינה, למרות שזהו תפקידם של נבחרי הציבור. פקידי האוצר מוציאים לפועל אידיאולוגיה מאוד מסוימת, שרואה במעורבות ממשלתית בכלכלה שורש כל רע, ומעדיפה להיפטר מכמה שיותר תחומי פעילות, שעוברים לאחריות השוק הפרטי. וכולנו יודעים עד כמה אחראי השוק הפרטי יכול להיות. גם אם יהיה כסף פנוי בקופה, פקידי האוצר יעדיפו להשתמש בו להקטנת הגירעון, שגם ככה נמצא כיום ברמות נמוכות בהשוואה בינלאומית, או לטובת מענקים לחברות ענק כמו אינטל. אבל לא כולנו עובדים בהיי-טק, בניגוד למערכת הבריאות הציבורית, שכמעט כולנו משתמשים בשירותיה. למה לא להעביר קצת כסף גם לשם?

זהו, חוזרים לרחוב. מאבק חברתי זה לא זבנג וגמרנו. אנחנו רוצים לעצור תהליכים שמתרחשים כאן כבר 30 שנה, ולשנות את הכיוון שבו דוהרת המדינה בעשור האחרון. זה לא קורה ביום, וכנראה גם לא בקיץ אחד. אבל ביום שבת הקרוב, 29 באוקטובר, ניקח עוד צעד אחד קדימה.

ככה זה נראה בקיץ 2011. לכבוד הסתיו אנחנו צריכים להתעלות על עצמנו


11 תגובות on “זהו, חוזרים לרחוב”

  1. עדו הגיב:

    השאלה האמיתית:מה יהיה בבחירות?

  2. goliath הגיב:

    אני די משוכנע שהכנסת הבאה תהיה יותר מוצלחת מהכנסת הנוכחית.. אבל אני אופטימיסט מושבע. באופן אישי אני מתכוון להצביע מרצ (אני מקווה שזהבה גלאון לא תעמוד בראש המפלגה, אבל גם אם כן), ונראה לי שגם הצבעה לשלי יחימוביץ' זאת החלטה לגיטימית לחלוטין (וכמובן חד"ש). לפי דעתי הדבר הכי חשוב בבחירות הקרובות זה לחסל את קדימה, שמחזיקה את הקולות של השמאל כבני ערובה. משם נמשיך הלאה

  3. […] Goliath, pseudonym of journalist Yair Kaldor, explained in his blog the impetus for returning to the […]

  4. עדו הגיב:

    חד"ש איבדה כל לגיטימציה כשהפגינה בעד סוריה לאחרונה.

    • goliath הגיב:

      כן, הם תמיד מפשלים בקטעים כאלה. בגלל זה בסופו של דבר אני נשאר עם מרצ. סטטיסטית, רוב ההצבעות שלהם בכנסת ובוועדות השונות הן הסבירות ביותר

  5. alon antin הגיב:

    חבל שלא השקעת את היכולות שלך לנתח את הדוח כמו בניתוח הנהדר שלך לגבי חוק הדיור הציבורי.
    אמירות פופוליסטיות ללא גיבוי בעובדות לא מקדמות אותנו לשום מקום, הדוח ייצור שינוי אם הוא יממוש במלואו, אבל אתה מסתפק בניתוח שטחי של הדבקת האידיאולוגיה והחלפתה באחרת שנכשלה הרבה לפניה, השאלה היא אילו צעדים מעשיים וזהירים יגרמו שינוי לטובה ופחות נזק, כי ככה זה בחיים, אנחנו לא אלים.

    למעשה לא נראה שקראת את הדוח כלל, וזה ממש מעליב.
    ונגיד והקבלנים ירוויחו (וזה די שטויות כי המחירים יירדו בטירוף, רק כמות העבודה תגדל) מה זה משנה? העיקר שמחירי הדירות יירדו בצורה מבוקרת ללא משבר ומיתון.

    והכי מעצבן זה ההנחה שלך שאתה יודע מה הן דרישות המחאה, אם כל הכבוד במחאה ישנם הרבה מאד זרמים, זרם מדינת הרווחה הוא הצעקני שבהם, אבל ראינו שהוא הביא רק 27000 איש מה עם ה-373000 האחרים?

    בכלל במקום להיות צודק כדאי שתשאל איך אפשר לשפר את המצב? זאת השאלה היחידה שעומדת בבירור במרכז כל מי שהיה במחאה.

    • goliath הגיב:

      דבר ראשון – תודה על המחמאה לגבי הפוסט של הדיור הציבורי.
      בנוגע לדו"ח טרכטנברג – קראתי את רובו, זה אפילו חלק מהעבודה שלי.. הניתוח שהוא מציע לגבי שוק הנדל"ן בישראל הוא פשוט מביך. דוגמה אחת – הוועדה משווה את מדד מחירי הדירות בסוף שנות השמונים לרמתו כיום, וגוזרת מכאן עלייה של 700% במחירי הדירות. המדד הזה מתבסס על דירות של ארבעה חדרים – אבל הגודל הממוצע של דירת ארבעה בחדרים בישראל בסוף שנות ה-80 היה פחות מ-100 מ"ר, בעוד שגודל דירת ארבעה חדרים כיום הוא כ-120 מ"ר. כלומר, העלייה הזאת משקפת גם את השינוי בגודל. הוועדה מצאה שבאותה תקופה עלה מדד התשומות לבנייה בכ-400%, ומסיקה מכאן שהפרש בין המדדים – בשיעור של 300% – נובע מהמחדלים של הממשלה בשחרור הקרקעות. אבל רמת הבנייה בישראל עלתה בעשרים השנים האחרונות, ככה שבניית דירה כוללת כמויות גדולות יותר של בטון, ברזל וחומרי גלם נוספים. זה מסביר חלק מההפרש. הוועדה מתעלמת לחלוטין מהגידול בביקושים שנבע בין היתר מהעלייה מרוסיה, ומוציאה איזשהו תחשיב מופרך לפיו אם כל משק בית חדש בעשרים השנים האחרונות היה רוכש דירה, העלות הנוספת שלו היתה מסתכמת ב-350 אלף שקל. מכאן הוועדה מסיקה שעלות המחדלים של הממשלה בתחום בנדל"ן הסתכמו ב-330 מיליארד שקל (!!!). תגיד לי אתה – איך אפשר להתייחס לוועדה הזאת ברצינות כשזו רמת התחקיר שהיא מציגה? התמקדתי כאן רק בנושא הנדל"ן, אבל ככה זה לאורך כל הדו"ח. ככה שאם מישהו כאן אשם בניתוח שטחי, זה לא אני (או לפחות לא רק אני. ניתן לקוראים לשפוט).

      בנוגע למחאה – אני מקבל את מה שאתה אומר. אני לא מדבר בשם אף אחד חוץ מבשם עצמי, ואלה הסיבות למה אני משתתף במאבק. אני חושב שאני כן מציע כמה פתרונות, שהראשון בהם הוא צמצום כוחו של משרד האוצר, שבפועל קובע את המדיניות הכלכלית של המדינה במקום נבחרי הציבור, אבל זה כבר דיון אחר

      • alon antin הגיב:

        סליחה על הבוטות בפוסט, אני (וחלק ניכר מהציבור) משוועים לניתוחים אינטליגנטים ומעמיקים כמו הדוגמה שנתת, במקרה הזה זה נשמע כסוג של קלות ראש כדי להוציא מספר מרשים, אני יותר מעוניין בכל הכשלים האחרים, במיוחד אלו שאמורים להתבצע, במיוחד אלה שניתן לערוך בהם שינוי קל שייצור שיפור, אני לא מעוניין בפסילה אלה בשיפור, ולכן ביקורת בונה ואפילו חריפה כשלך בהחלט תעזור, אם תוסיף את הביקורות שיש לך אני ושאר הציבור (וגם חלק מחברי הועדה) מאד נעריך זאת, תודה.

        הנה עוד קול שמעוניין במידע הנ"ל

        לא ההפגנות עושות את השינוי, אלא היכולת של קהלים גדולים ליצור הסכמה

        בנוגע לפתרון שאתה מציע, איך היית מייעץ לכנסת לבקר ולצמצם את כוחו של האוצר?
        האם יש פתרון שהמשמר החברתי (http://hamishmar.org.il/) יכול לעזור לכנסת לבצע?
        האם יש כלים שאתה חושב שיוכלו להועיל באתר תקציב פתוח(budget.msh.gov.il)?

        • goliath הגיב:

          זה בסדר, אני לא נעלב.. זה אפילו חלק מהסימנים החיוביים של המאבק, זה שאנשים מגיבים באמוציונליות לנושאים שבעבר לא עוררו עניין. אין לי זמן כרגע (ממש כרגע, כלומר היום) לענות על השאלות, ואני גם לא בטוח שיש לי תשובות.. בפוסט קודם שפירסמתי על משרד האוצר הפניתי לדו"ח מפורט בנוגע למגזר הציבורי שהתפרסם בסוף בשנות ה-80, שסקר חלק מהבעיות בתחומי משילות ובאופן כללי האופן שבו המגזר הציבורי מתנהל. לדו"ח קראו דו"ח קוברסקי, ע"ש חיים קוברסקי, שהיה מנכ"ל משרד הפנים במשך שנים רבות. הוא כלל המלצות בנושא שמעולם לא יושמו. אבל אני אחשוב על השאלות ואנסה לתת תשובה יותר מפורטת בהמשך. שיהיה המשך יום מהנה

  6. […] blogger Goliath, pseudonimo del giornalista Yair Kaldor, scrive sul suo blog: זהו, חוזרים לרחוב. […]

  7. […] blogger Goliath, pseudonimo del giornalista Yair Kaldor, scrive sul suo […]


ומה יש לך להגיד על זה?